fredag 22 februari 2013

Turismens diversitet

En av anledningar till att jag älskar turismen är dess otroliga bredd. Igår deltog undertecknad vid en föreläsning kring temautveckling. Vad står din destination för? Hur skiljer sig din destination från andra? Vilken är din målgrupp? Det är idag väldigt viktiga frågor inom branschen.
Vad som är det intressanta är att en turist i sig kan skilja sig väldigt mycket. Det är lätt att vara lite lustig över en person som åkt till Mallorca flera gånger. MEN uppenbarligen har Mallorca något som attraherar och Mallorca har troligen inte av en tillfällighet lyckas locka just denna person dit gång på gång.
Åt andra hållet kan jag bli så fascinerad över den unga man som kommer in på turistbyrån och söker ett musikarkiv (som jag knappt har hört talas om). Han har kommit någon stans från England till Umeå för att lyssna på sitt favoritband Refused och vill då förstås lära sig mer om dem.
Tänk dig själv – förmodligen har många av er gjort olika resor som passat i olika sammanhang. Fotbollsresan, backpack-resan, familjeresan – listan kan göras lång. Mitt budskap är att det finns så många olika former vad som lockar en till resa, men det finns många gånger en attraktion på destinationen som gör att man åker just dit. Turismen har så många möjligheter och som jag sa en otrolig bredd. Det gäller bara att lyckas ;)
Mycket positiva hälsningar Tinna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar