onsdag 3 februari 2010

Vem ska jag fråga om vägen?

Undertecknad är gammal sommarjobbare på vår fina turistbyrå och gör nu ett inhopp under de kallaste vintermånaderna. Under senaste veckorna har jag blivit stoppad på gatan oftare än någonsin med frågan ”Ursäkta, känner du till stan? Vet du var…”. Och utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning bland kollegor måste jag påstå att jag blivit tillfrågad om vägbeskrivning eller tips på lunchställen här i Umeå oftare när jag sommarjobbat, än när jag varit vanlig student!

Jag har börjat fundera på om det går det att känna igen en turistinformatör ute på gatan. Är det något speciellt som utmärker oss även när vi är civila och utan namnskylt?

Det måste stå skrivet i pannan på oss att vi är rätt person att fråga även utanför arbetstid. Men vi turistinformatörer ser ändå rätt olika ut, så jag drar slutsatsen att det är något annat som gör att vi ofta blir tillfrågade. Kanske är vi extra mottagliga för en vilsen turists blick som en kollega inflikade. Men det är kul att få hjälpa någon hitta rätt, med mer än bara en pekning i rätt riktning.

Uppmaningen är alltså; vem som helst kan vara turistinformatör! Fråga på gatan så fort du är vilse. Oftast får man riktigt bra hjälp!

//Christina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar