tisdag 26 januari 2010

Den vita renen






Min kollega Malin på Vindeln utveckling, var idag ute och fotograferade vägskyltar. Som ni ser på bilderna här ovan så var vägskyltarna antingen täckta av snö eller gömda bakom en renhjord. Men hon hade nog ändå tur med sig. Hon lyckades fota en vit ren! Jag kan inte skryta med mina renkunskaper men jag tror mig veta att vita renar är sällsynta? Kanske bringar de även lycka med sig? En vit ren som springer över vägen, framför näsan på Malin, kan det bli bättre?

Det är mycket renar längs landsvägarna runtomkring Umeå, så ta det lugnt och ha tålamod om du träffar på en renhjord. De flyttar på sig om man klappar på händerna, har någon tipsat mig någon gång, men jag har aldrig testat det själv. Ett annat tips är att vara extra uppmärksam på svarta sopsäckar som hänger på pinnar vid vägen. Det är renägarnas sätt varna bilister för att det finns renar i området.

/Erja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar