torsdag 14 januari 2010

Snö, kyla och bussar

Termometern visade bara -10 grader men efter ett par minuter inser jag att jag underskattat betydelsen av täckbyxor. När man står där i kylan och väntar på bussen, fryser tårna och händerna av sig, produceras omedvetet en massa negativa tankar. Jag ska aldrig mer åka buss. Men så plötsligt kommer bussen farande och glädjen sprids i min mage och visar sig i form av ett leende då chauffören öppnar dörrarna. AH, räddad! Varje gång jag åker buss blir jag fascinerad av detta utomordentliga färdmedel. Jag behöver inte frysa, inte hålla koll på trafiken, inte delta i någon konversation utan bara sitta där och njuta av att ha återfått känseln i fingrarna och snart vara framme vid mitt slutmål. För bussarna är i allmänhet punktliga och välskötta. Mellan större städer och i stan har jag inget ont att säga om bussarna och tidtabellerna, det fungerar utmärkt för mina behov.
Men då turister och umebor vill ta sig till Bettnesand för att bada, kika på älgarna utanför Bjurholm eller åka till Vännäs för att åka skidor på Middagsberget så är alternativen för den icke bilburne att cykla, åka taxi eller möjligen lifta.

På somrarna diskuteras bussarna och dess rutter (eller kanske snarare bristen på vissa) var dag här på turistbyrån. I Umeåregionen har vi så otroligt mycket fina besöksmål som tyvärr inte är tillgängliga för den som inte har tillgång till bil. Hemskt synd! De senaste dagarna har denna bussfråga också kommit upp en massa gånger. Nu gäller det främst skidbussar.

Dagsläget är följande:
Till Buberget, Vindeln, går bussar på Lördagar (t o m 10 april)
07:10 från Norrlands universitets sjukhus (Nus)
07:15 från Umeå Busstation

Från Buberget
Ca 15.45

Även Bygdsiljumsbacken ska inom kort kunna nås med en ”skidbuss”.

Nu när vi har så mycket snö gäller det att njuta och utnyttja detta maximalt. Varför inte lite "skranåkning" på Bräntberget, eller en tur i längdskidspåret istället för en timme på gymmet? Rejäl träningsverk utlovas!

Och tillhör du den skara som inte uppskattar denna ljuva årstid så finns en mängd evenemang och aktiviteter inomhus. Håll dig uppdaterad genom att då och då kika in på www.visitumea.se

Mycket nöje!

/Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar