tisdag 6 april 2010

Alltid flera steg före


Det är bråda tider på turistbyrån. Många vill åka hundspann och skoter eller åka till fjällen, men det är inte det jag tänker på. Gästerna har idag i mångt och mycket lärt sig att hitta information och alternativa erbjudanden via internet, vilket gör att vi egentligen betjänar många, många fler under samma tid som en besökare vid disken på turistbyrån tar i anspråk.

Idag är turistbyråjobbet mer än någonsin att samla information som sedan presenteras på vår hemsida, i broschyrer eller via arrangörskontakter. Vår sommarbroschyr, Umeåregionens sommarguide, som trycks i 90 000 ex och som för många är nyckeln till sevärt och aktiviteter i regionen, innehåller ofantliga mängder detaljinformation om tider, priser, tidtabeller etc. Texter ska skrivas och bilder ska letas. Deadlines ska hållas.Vi gör även temabroschyrer och kartor, och ska distribuera dessa till strategiskt valda platser, där de nås av många. Informationen ska självklart även ut på internet så att alla potentiella besökarna kan lockas av regionens mångfaldiga och spännande utbud.

Allt detta ska vara gjort när de första sommargästerna kommer. Men helst ska det vara ute redan idag! Åtminstone om när vi vill locka de utländska besökarna som ägnar sina påsklov åt att surfa på nätet och leta efter de intressantaste besöksmålen i Sverige.

Samtidigt pågår det mässor, workshops, samarbetsprojekt med näringen och arrangörer i utlandet. På tal om arrangörerna så vill de redan veta hotell- och aktivitetspriserna för sommaren 2011. Den här sommaren(2010!) har de redan gjort klart!

Skönt att vi har professionella företag och förstår att vara ute i god tid! Utan er skulle det inte gå!

/Erja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar