onsdag 14 april 2010

Ingen är stark ensam!


Turismen är en nätverksnäring, bildligt talat! Många tycker att vi är bra på att samarbeta i Umeå. Ett av våra säljargument är också att allt är nära och kommunikationen företagen emellan fungerar bästens. Men efter gårdagen känns det som att vi nu kan ta ytterligare några steg framot i nätverkandet och skapa ett bättre forum det.

Igår träffades nämligen ungefär 40 representanter för hotell, camping, restauranger, shopping, turistbyrå, Umeå Conventionbureau och konferensanläggningar för ett gemensamt möte på Scandic Plaza. Temat för dagen var Kulturhuvudstad 2014. Fredrik Lindegren, konstnärlig ledare berättade om vägen till 2014 och Anna Olofsson, marknadschef gav sin bild av hur och varför Umeå ska marknadsföras även utanför vår närmarknad.

Det är en fantastisk vilja och framåtanda hos Umeås turistföretag! Det var uppenbart att för oss alla att Kulturhuvudstadsåret är bara ett verktyg, även om ett viktigt verktyg, och delmål på färden till något som vi inte formulerade. Enligt Umeåregionens gemensamma strategiplan visionerade vi för sju år sedan följande:

Umeåregionen ska - för våra prioriterade marknader - vara den främsta mötesplatsen där kultur, natur, kompetens och vårt bemötande gör, att vi blir förstahandsvalet för den medvetna människan under våra fem årstider.

Det har skett saker och ting sedan dess. Det är dags att återigen gemensamt se över våra visioner, mål, marknader och medel och tillsammans bygga upp den destinationen vi vill ha!

/Erja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar