onsdag 15 augusti 2012

Vadå svenskt?

Vad man många gånger kanske inte tänker på är att vissa besökare som kommer till Umeåregionen även är i Sverige för första gången. Har ingen aning om varken natur eller kultur. Det har varit fallet för mig de senaste dagarna. Min bror visar en tysk vän vad kära Sverige, Norrland och Umeå är för något. På bara några dagar!

Så vad bör visas? Som jag har förstått har de gått på både stadsvandring och varit till Älgens Hus som några exempel. Det har även bjudits på kantarellsoppa och surströmming för att få mer svensk feeling. Det förstnämnda var tydligen bättre än det sistnämnda… Vidare får vi förhoppningsvis dessa bär att mogna så får hon testa på ytterligare en specialitet. Jag kan tänka mig att en och annan läsare har fler förslag på vad som är "typiskt" svensk...?


Hälsningar Tinna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar