måndag 25 mars 2013

För kunskapen vidare

Förra veckan berättade jag lite lagom flummigt om förändringen i luften, både den i själva staden men också om den här inne i våra egna lokaler.

Nu tänkte jag vara lite mer konkret och berätta vad jag själv sysslar med på jobbet som ska leda till en del förändringar.

80% av min arbetstid går åt till att leda projektet Kvarken på webben. Vi är sammanlagt sex stycken turistbyråer längs Kvarkens kust på både finska och svenska sidan som deltar. Med svenska som arbetsspråk insuper vi så mycket kunskap som möjligt om webbutveckling, sociala medier och digitala medier. Vi lär oss både om att arbetsätten för destinationer men också om hur våra samarbetspartners och turistföretag kan göra. Det blir med andra ord en hel del att ta in.



Med all kunskap som vi får genom projektet gör vi en "pay it forward" och för allt vi fått lära oss vidare, bland annat genom vår projektblogg. Sist handlade föreläsningen om webbutveckling. Den tog upp allt från grundläggande arbetande om webbstrategi och varumärke till effektkartläggning för att följa upp arbetet. Väldigt passande med tanke på att vi här i Umeå ligger i upphandling nu om en ny hemsida.

Sen om Umeå börjar dyka upp på fler sociala mediakanaler än bloggen och Facebook (och när de sajterna förbättras) så tror jag att projektet kan ha en hel del med den förändringen att göra.

/Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar