måndag 26 oktober 2009

Opera, renar och handelsstatistik

Två hektiska veckor har jag bakom mig. Det började med studiebesök från Tyskland och ministermötet i Umeå då jag hade förmånen att följa med ministerfruarna på några utflykter. Det var väldigt trevligt, inte minst p.g.a av att jag var så stolt över att visa upp det vi har här uppe. Särskilt två gånger kände jag mig mycket stolt. Det var när vi besökte NorrlandsOperan och fick en liten introduktion av Marco Feklistoff, som berättade om hur NorrlandsOperan arbetar och samarbetar över ”gränserna”. Sedan fick vi lyssna på symfoniorkestern i konsertsalen och såg på repetitionerna av Fröken Julie i Black Box. Det kändes verkligen som om alla fick en bekräftelse på varför just Umeå blivit vald till Europas kulturhuvudstad 2014!


Besöket hos Skajrie, rensametjejerna som driver turistföretag och berättar om samernas liv förr och idag, var en annan höjdarupplevelse. Sittande på renfjäll i träkåtan, samtidigt som de här härliga tjejerna Sophia och Anna-Marja lagade souvas på öppen eld, lärde vi oss mycket om det annorlunda livet de lever under sina åtta årstider. Det blev ett minne för livet inte bara för mig, utan för hela sällskapet kan jag tänka mig.


Sen var det dags för den årliga destinationsträffen för Sveriges turistbyråer. Här blev det mycket nyttigt info om bl.a. varför inte engelsmännen hittar till oss. Det är nämligen så att de bara känner till ishotellet, vinter och kyla. Och dit åker de med charterflyg!


Vi fick också veta att Umeå och Umeåregionens kommuner hävdar sig bra i turiststatistiken när det gäller hur mycket som handlas hos oss i relation till invånarantalet. Vi har förbättrat ställningarna sedan 2007!

Nu tar jag några dagar höstlov!

//Erja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar