onsdag 9 juni 2010

Mer palt åt folket!

Ett morgonbesök på Öppen Gemenskap med visning av Paltrestaurangen fick mitt paltsug att vakna till liv på allvar. Paltproduktionen har ju varit igång ett bra tag nu men undertecknad har inte tidigare besökt denna guldgruva. Vilken oslagbar kombination – en rejäl paltmåltid för en billig penning och pengarna går tillbaka till organisationens arbete med socialt utsatta barn och vuxna - att göra gott både för magen och samvetet samtidigt är inte dåligt! Och bra med valmöjligheter; allt från vanlig hederlig rundpalt till flatpalt och uppstekt version. Härligt säger jag! Det påstås ibland att palt inte passar sig under sommarmånaderna – struntprat. En mulen dag som denna kan jag inte tänka mig en bättre lunch. Imorse blev det tyvärr ingen paltprovning, men annat gott fika och en genomgång av verksamheten, framtidsplaner osv.

Vi får ofta frågan om ett lunchställe med riktig norrländsk mat. Västerbottensosten - ofta som paj, sill och liknande går alltid hem. Men i sommar ska jag föreslå mer palt åt turisterna, med lingonsylt och mycket smör. Frågan är ju hur detta kommer mottas: Jag kan ju själv tycka att paltarna inte ser så värst aptitliga ut med sin gråaktiga färg. Dess smak och utseende påminner rätt mycket om den tyska rätten Knödel (ännu en personlig favorit) – så jag tror nog att tyskarna går bra att övertala. Men vad an fransmän och italienare?
Detta blir helt klart spännande.

Hörde för övrigt en amerikan som klagade på att köttbullar (enligt honom de svenskaste av de svenska) ofta inte funnits på menyn på restaurangerna här i stan och i undantagsfall endast funnits på barnmenyn – som han inte fått (!) beställa. Gillar ni inte köttbullar undrar han? IKEA:s köttbullsmeny har nog bidragit med att skapa en bild av att dessa är nationalrätten i vårt avlånga land. Vem vet. Hursom, mer köttbullar efterfrågas på stadens menyer. I denna fråga är jag dock rätt neutral, men mitt paltsug kvarstår och ska återgärdas snarast.

/Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar