onsdag 16 juni 2010

Rulla Sverige

I förmiddags hade vi besök av en hurtig man. Iförd senaste modellen av de sportigaste kläderna och inlinesutrustning du kan tänka dig rullade han in på byrån och fram över det blankpolerade golvet. Heja heja (!), tänkte jag. Efter att ha fixat boende för natten i Hörnefors till denne sportiga individ tog min nyfikenhet tillslut överhand. Vad an denna utflykt? Och många frågor blev det, som vanligt. Genom hela Sverige, från Treriksröset till Smygehuk rullar han, upp emot 9 mil (!!!) per dag. Storslaget!

Jag blir så imponerad av dessa äventyrare. Förra sommaren stötte jag på allt från ungdomar med halvtaskiga cyklar redo att erövra Sveriges vägar utan regnställ och tält till fransmän med toppmoderna cyklar och utrustade till tänderna – cyklandes genom hela Europa. Min favorit var nog ändå mannen som till fots plöjde genom Sverige i syfte att fler människor skulle bli blodgivare. Och jag minns att jag oroade mig över hans fötter, då skovalet inte verkade så genomtänkt. Alla dessa resande visar alltid på enorm glädje och livsglädje - som ju lär behövas när omgivningarna ibland endast bjuder på träd, mer träd och mygg.

Själv kan jag tänka mig att cykla till Baggböle herrgård för lite fika – en ren njutning en härlig sommardag. Och, varje gång jag tar modet till mig och svingar mig upp på cykeln för att trampa till havet vid Bettnessand känner jag mig otroligt äventyrlig. Känns som att jag ligger i lä.

//Clara

1 kommentar:

  1. Vilka fantastiska människor! Clara har du lyssnat på 'Mammas nya kille' på P3? Kan tänka mig att figuren Mangan kan vara av intresse... Lyssna!

    /Christina i Taipei (...snart på väg hem)

    SvaraRadera