fredag 9 november 2012

Det där med språket...

Turistbyrån besöks av utländska gäster och som ni vet är en hel del av dessa tyskspråkiga. Undertecknad upplever helt klart en win-win situation när dessa besöker oss – jag får träna på min tyska och besökaren blir ofta glad och imponerad av personalens språkkunskaper. Däremot pratar jag engelska varje dag och det blir lite glesare mellan gångerna då jag pratar tyska, det är inte högsäsong just nu.

Det jag vill komma till är att det inte alltid är så enkelt att skilja på språken. Det märks (tyvärr) att fredageftermiddag är just fredageftermiddag i vissa fall...

Besökare: How long are you open today?
Jag: Bis five.
Besökare: Hm… Bis five? Does bis mean until in Swedish?
Jag: Oh no, sorry, it’s german. We are open until five today….




Trevlig helg på er!
// Tinna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar