onsdag 4 april 2012

Hängande påskägg och en värpande hare

Min första vecka som praktikant här på Turistbyrån börjar lida mot sitt slut lika snabbt som påsken närmar sig.

Lite smått nostalgiskt blickar jag tillbaka på fjolåret då jag var riktigt bra vän med påskharen. Det kändes som att jag var bättre vän med haren förra året än vad jag någonsin varit med jultomten, sett till mängden påskägg jag fick. Smått bortskämt vaknade jag upp i flickrummet hos mamma och såg att påskharen hade värpt massor godisfyllda ägg lite överallt i lägenheten. Logiken i att det är en hare och ingen höna som delar ut påskägg har jag aldrig riktigt förstått. Inte heller förstår jag hur haren kunde ta sig i en låst lägenhet på översta våningen och lägga ett chokladfyllt ägg längst bak i kylskåpet men jag antar att haren och tomten delar med sig av sina inbrottsknep. Hur som haver så var lyckan total för en godisgris som mig. Det var nästan bättre än att få julklappar. Nästan…

I år däremot verkar det som att påskharen gjort det lite extrasvårt för mig, vilket ni kan se på bilden nedanför. Jag har en känsla av att ägget med godast innehåll är det ägg som hänger i toppen av björken. Får se om jag får tid över för någon av de aktiviteter som händer i staden under helgen eller om allt tid går åt att plocka ner de hängande påskäggen.



Om ni inte vill förlita er på att påskharen smyger sig förbi med ett ägg eller två kan ni alltid ta saken i egna händer och fylla äggen med det innehåll ni själva vill ha. Eller varför inte ge bort ett par ägg till dem i din omgivning? Som student med shopoholic-syndrom hade jag uppskattat att få ett presentkort i mitt ägg, till exempel Umeå C-presentkort som säljs på turistbyrån och gäller för många av centrums butiker och restauranger.

Här kan du läsa mer om presentkortet och om påskens aktiviteter med bland annat tips på påsklovsnöjen.

Glad Påsk önskar vi på Turistbyrån!
/Theres

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar