onsdag 10 oktober 2012

Deutsch bitte

Fler tyskar väljer att resa till Umeå! Personligen har jag träffat flera av dessa olika ”grupper”; charterresenärer, husvagnsresenärer, kryssningsresenärer, tidningsjournalister etc.

Jag minns specifikt ett sällskap som var inne hos mig i början av sommaren. Att det var i början av sommaren var tydligt: tyskan var fortfarande ringrostig. Dessa behövde hjälp med att finna en glasmästare då glasskivan till deras kamin (jag visste knappt att sådant finns till husvagnar!?) hade spruckit. På tyska. Givetvis var det ett specialglas som skulle tåla värme och jag börjar söka fram olika glasmästare. Vi är på semester och åter vecka… lät det hos flera. Men efter några försök fick jag tag på en glasmästare som dessutom hade detta specialglas. Jackpot! Glada och nöjda åkte de dit och jag hade klarat ytterligare ett tysk uppdrag.



Dessa bild visar stadsvandringar som går på tyska en dag i veckan under sommaren. Alla tyskar har förstås inte specialfrågor som ovan nämnda utan undrar vad de kan göra som turister i Umeå. Denna aktivitet är populär!

Läs mer om våra tyska resenärer på VK eller VF.

// Tinna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar