tisdag 23 juni 2009

Ume Älvdal - Inte bara en led


Så långt jag kan minnas har jag sett Umeleden-skyltar runtomring längs älvdalen. Många har besökt leden men en del har även undrat vad Umeleden egentligen är, en samling av besöksmål eller en vandrings-, cykel- och bilväg?

Nu har den före detta Umeleden döpts om till Ume älvdal, vilket jag tycker är ett bra beslut. Mest för att jag alltid tyckt att ”leden”, som signalerar vandring och cykling, fått för stort utrymme. Den underbara naturen med storslagna vyer, grillplatser och högklassiga besöksmål som är tillgängliga oavsett hur man färdas, fått stå tillbaka när ”leden” gjordes till besöksanledningen.

Fördelen med skyltningen Ume älvdal är även att begreppet inbjuder oss boende i stadsdelar och bostadsområden längs älven till kortare besök utan underförstådda krav på vandring eller cykling. Umeå Fritid sköter föredomligt tillförseln av ved till de många grillplatserna i älvlandskapet och det är enkelt för många av oss att bara gå eller cykla ner och njuta av kvällen eller dagen i vår vackra Ume älvdal.

Det finns otroligt många smultronställen att upptäcka. Och även en hel del vattenaktiviteter att välja emellan, som att paddla kanot, åka på en båttur och fiska, som kan vara anledningen till ett besök i älvdalen. Jag hoppas att många fler umebor som turister, nu kommer att upptäcka Ume älvdalen!

Jag har dock en önskan till, nämligen att besöksmål som Glödheta Glashytta, Umeå Energicentrum, Hällristningar m.fl. skulle skyltas från landsvägar och Europavägar. Sådana skyltningar har i flera år funnits södra Sverige, men mitt intryck är att Vägverket här i norr har mycket hårdare regler för vad som får skyltas. Men hoppas kan man alltid på att flera turistskyltar ska dyka upp på flera ställen även här i Umeåregionen och övriga norra Sverige.

/ Erja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar