söndag 18 juli 2010

Hälge och jag

För ett par veckor sedan åkte jag och Erja runt i regionen med en amerikansk journalist vid namn Ralph. Syftet var att Ralph skulle filma sevärdheter i regionen som sedan skulle resultera i en reklamfilm för att locka hit fler kryssningsresenärer. Det var en fullspäckad dag där vi avverkade många sevärdheter – allt i ett rasande tempo. Umeå visade sig från sin allra bästa sida med en blå himmel, strålande solsken, varma vindar och mycket människor i rörelse.

Från Gammliaområdet till en promenad runt i centrum och en tur på älven med RiverSide Adventures. Därefter hann vi med en härlig Västerbottensostpaj i Rådhusparken bland andra glada soldyrkare med picknick korgen i högsta hugg, ”the locals” – som Ralph uttryckte det.

Färden gick sedan vidare mot Slöjdarnas Hus där vi plockade upp en tysk journalist som i vanliga fall avverkade kilometer efter kilometer på cykel. Vi styrde vidare mot Bjurholm och Västernyliden. Älgens Hus stod som nästa stopp. Alla som känner mig vet att min rädsla för djur, och nu menar jag ALLA djur så som hästar, katter, hundar, medför att jag alltid håller mig på behagligt avstånd. Så, döm av min förvåning när jag helt plötsligt satt uppflugen på en älg. Mycket märkligt. Och jag tyckte faktiskt att det hela var rätt lustigt till dess att den käre Älgen började röra på sig. Men jag kom ner välbehållen och med en erfarenhet rikare. Därefter bar det av mot dagens sista stopp: Vindelforsarnas Naturreservat, Konst i Kvarn och utsökt mat och utsikt på Hotell Forsen.

En fantastiskt trevlig och rolig dag! //Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar