söndag 25 juli 2010

Ute på havet

En solig morgon förra veckan packades picknickkorgen full med godsaker. ”Du kommer att få se något väldigt speciellt idag” sa min vän när vi hoppade ner i båten. Helt ovetande om vart jag var på väg styrde föraren rakt ut från Norrbyskär och verkade sätta kurs på någonting långt bort. Vi gled förbi både mindre och större öar och jag njöt som bara den i solskenet. Vad skulle kunna vara så enormt speciellt, förutom den väldigt vackra omgivningen och det fina vädret? Plötsligt fick jag instruktionen: ”Nu kan du börja kolla i vattnet”.
Jaha, efter vad? Fisk? Jag lydde. Och så såg jag dom – SÄLARNA, överallt. Säkert 50-60 stycken nyfikna och rätt orädda. Vi slog av motorn och njöt av frukost, sol och hav medan sälarna studerade oss märkliga individer. Vilken underbar dag!!

Att informera besökare om sälarna utanför Norrbyskär och tipsa om sälsafari är en sak – klart det finns sälar här. Men att få se dom – live (!!) – gjorde mig trots allt väldigt förvånad och det var en upplevelse svår att sätta ord på. Måste upplevas själv! Sälsafari bokas via vår hemsida.

//Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar