lördag 22 augusti 2009

Sköna helg!

Det är något speciellt med eftermiddagar, framförallt under helgerna så här i slutet av sommaren . Tempot avtar, människor varvar ner och tar sig tid att njuta. Jag gillar helgeftermiddagar på byrån!

Att hinna ta sig tid för varje gäst och dessutom få veta lite mer om dem är helt klart det bästa med detta jobb. Många skulle kalla det ren nyfikenhet, vilket klingar hemskt negativt i mina öron. Jag föredrar att kalla mig själv ”omvärldsanalytiker”.

Hur i hela friden hamnar en 23årig italiensk kille i en by utanför Umeå? Vilket företag jobbar den ryska mannen för? Från vilken stad kommer den glada amerikanska kvinnan? Hur reser en skånsk familj på 7 personer? Detta är ju i princip hur spännande som helst. Det må vara hur jag är lagd, men man måste ju bara få fråga och efter tre somrar på byrån har jag insett att folk älskar att prata om sig själva. En fråga om deras härkomst, resrutt eller enbart hur dagen varit gör att även den blyge lyser upp och sätter igång. Resultatet blir att jag får lära mig en hel massa om alla möjliga ställen och ger också väldigt trevliga pratstunder - ofta långa - då livshistorier tenderar att ta en del tid. Det mest sanslösa med detta är att de gäster som fått mycket uppmärksamhet allt som oftast kommer tillbaka senare samma dag med blommor, choklad eller bara för att återigen tacka för utmärkt service.

Ibland tror jag att detta är ett resultat av hur vi lever i vardagen; väldigt få har tid att visa intresse för andras liv och historier, så när detta väl sker blir kontentan att det uppskattar det enormt mycket. Idag tillbringade en italienare 2 timmar på byrån och jag tror vi hann prata om det mesta. Han blev verkligen exalterad när jag frågade om skidåkningen i Italien. Ett norskt par skulle ute och paddla i omgivningen och jag lärde mig en hel massa om kajaker. Tillsammans lyckades vi lista ut förstoringsfunktionen på skrivaren.

Det märks att universitetet snart drar igång. En hel del vilsna men nyfikna utbytesstudenter och många blivande svenska studenter och så klart deras curlingföräldrar - inte riktigt redo att släppa iväg sina ”små barn”: alla på jakt efter billiga second hand cyklar (vilket miljötänk!), kartor, busskort... AH, jag glädjs med dem och deras kommande insparksvecka.

Andra besökare var på jakt efter mer allmän turistinformation och vill troligen bara ”kika in” för att det hör till vid varje nytt stadsbesök. Mitt eget stora reseintresse bara växer av att möta alla dessa spännande människor och ja, jag erkänner, även jag ägnar mig åt att ”kika in” på turistbyråer världen över – det är ju nästan som att komma hem..

/Omvärldsbevakaren Clara

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är inte bara nyfikenhet eller omvärldsanalys ni utövar, utan toppen värdskap.!!! Tack för det fina jobbet ni gör . Fortsätt i samma anda.

    Hälsningar

    Maritta

    SvaraRadera
  2. Clara:
    Så oerhört fint du skrivit!
    Kram på dig!
    /Erika

    SvaraRadera