onsdag 26 augusti 2009

Turistinformatörens ord är lag...eller?

Ni läsare av bloggen har ju redan förstått att det är full rulle på byrån även så här års.. Jättekul tycker vi turistinformatörer och extra kul med alla nya studenter och umebor som är flitiga besökare så här innan skolstart. Frågorna blir ju lite annorlunda och handlar om allt från ”Hur man skaffar Svenskt personnummer” till ”Vilken bank ska jag välja?”. Veckans favoritfråga bland de utländska studenterna så här långt har varit ”Var kan jag köpa kudde, täcke och bäddmadrass?” vilket gör att man undrar över vilka förhållanden de bor under egentligen. Varvat med alla studenter och nya Umebor har vi haft väldigt många utländska besökare. Framförallt resande med tåg och på Interrailkort.

Igår mötte jag ett härligt par som kom in tidigt på morgonen och ganska snabbt deklarerade att ”museer och gamla hus” minsann inte var något för dom. Nähädå…de ville ut i naturen och vandra. De skulle åka tillbaka söderut med tåget nästa dag så allt måste ske under gårdagen. Till saken hör att vi igår hade ett fantastiskt väder.. med strålande sol. Undertecknad tyckte efter 40 minuter att hon gjort ett strålande jobb som turistinformatör och försett det nöjda paret med kartor, busstidtabeller och fina förslag på hur de bäst skulle spendera sin soliga dag i Umeå. Utflykten skulle gå med buss 11:20 från Umeå till Strömbäck-Kont och de ville spendera ett par timmar där innan de för kvällen skulle njuta av musikunderhållning på båten Sjöbris vid kajen i Umeå. Innan de lämnade byrån igår morse, tackade det så vänligt för den fina hjälpen.

11:40 kliver de in på turistbyrån och parkerar sig vid besöksdatorerna. Undertecknad var upptagen med andra kunder och kunde inte fråga direkt varför de ändrat sina planer. Efter lunchavbrott fann jag de fortfarande vid besöksdatorerna och 2 timmar senare lämnar de återigen byrån. Jag började känna mig bekymrad om inte mina fina tips var så bra ändå och beklagade mig inför mina kollegor att det kändes så tråkigt att ha lagt ner så mycket tid och engagemang i det där härliga paret om de ändå inte var intresserad av vad jag hade att berätta. Nåja,..
Under eftermiddagen kom paret in ännu en gång och förklarade glatt att de bestämt sig för att stanna ytterligare en natt för att hinna göra allt det nu upptäckt de kunde göra här hos oss. De hade haft fullt upp hela dagen och bestämt sig för att göra utflykten till Strömbäck dagen efter istället. Jag jublade!!! Jättekul. De frågade också efter vädret för morgondagen och jag förklarade gladeligen att yr.no (som vi turistinformatörer älskar) minsann visade att det skulle bli regn hela dagen.. ”Aj då…typiskt! Menade dom…och vi som tänkt spendera hela dagen i solen vid havet”. Vi fick snabbt hitta andra förslag till dom att göra nu när planerna blivit något ändrade.

Imorse sken solen!! Jag tänkte på paret nästan det första jag gjorde på morgonen och tänkte att hoppas nu de tar bussen ut till havet och gör sin planerade utflykt. Vid tretiden sken fortfarande solen och paret kom in till byrån lagom besvikna på mig. ”Men kära nån sa jag …hur har ni haft det under dagen”.. De svarade ”Jo, men du sa ju att det skulle regna hela dagen så även om solen sken imorse vågade vi inte lita på det så vi stannade här i stan”..

Den här turistinformatören kommer hädanefter inte lämna några som helst väderrapporter!!

På återseende! Johanna

1 kommentar:

  1. Åh! Du gör ju ett underbart jobb Johanna! Synd att de inte kände de kunde vara lite impulsiva. Kont hade ju varit underbart för dem...
    KRAMAR
    Erika

    SvaraRadera